De Brit Simon Yates is de nieuwe leider in Parijs-Nice.
De renner van Mitchelton-Scott won de zevende etappe. Het was de koninginnenrit, verreden onder barre weersomstandigheden. Yates nam de leiderstrui over van de Spanjaard Luis Léon Sánchez.
De Belg Dylan Teuns werd tweede, de Spanjaard Jon Izagirre derde. Sam Oomen kwam 54 seconden na de ritwinnaar als tiende binnen. Zondag volgt nog een lastige slotrit met start en finish in Nice. Onderweg liggen zes hellingen. Spanning is gegarandeerd want de verschillen in het klassement zijn klein. Drie renners staan binnen 13 seconden achter Yates: Jon Izagirre (11), diens broer Gorka Izagirre (12) en de Belg Tim Wellens. Oomen is elfde op 1.52.
Van de zeven leiders die vroeg ten aanval waren getrokken hield alleen de Fransman Tony Gallopin het vol tot de slotklim. Nadat de groep favorieten hem had ingerekend moest Sánchez 7 kilometer onder de top lossen. Ook de Fransman Julian Alaphilippe verloor terrein. Teuns ging in de slotfase op jacht naar ritwinst, maar zag Yates voorbij komen.
"Ik heb dankzij mijn ploeggenoten in het eerste deel van de rit niet te veel energie verspeeld, daarom had ik nog iets over voor in de finale'', vertelde Yates, die vooral trots was op het feit dat hij voor het eerst bij een aankomst bergop als eerste de finish had bereikt. Dat deed hij ook nog in zwaar weer. ,,Niemand houdt van deze omstandigheden, maar ik kan wel goed tegen de regen. De slotrit zal opnieuw zwaar worden, de verschillen zijn klein. Zo gaat het de laatste jaren steeds in Parijs-Nice.''

More...