"Ik voelde me supersterk. Maar ja, zo gaat het soms in het leven", reageerde Wout Poels nuchter op zijn zware val in Parijs-Nice. De Nederlander van Team Sky stond tweede in het algemeen klassement toen het vrijdag mis ging.
De kopgroep smeet zich in de zesde etappe tijdens de afdaling van de Côte de la Colle sur Loup in een bocht naar links. Simon Yates maakte vaart in de kopgroep en flitste met tachtig kilometer per uur soepel door de curve. De Belg Tim Wellens volgde, met de Nederlander aan zijn achterwiel die weer werd geschaduwd door de geletruidrager Luis León Sanchez.
'Een berg lawaai'

"Plotseling hoorde ik een berg lawaai. Ik keek om en zag Poels zo over de weg schuiven richting vangrail. Het was echt een zware crash”, vertelde Wellens naderhand. "Het verbaasde me niet dat er zoiets gebeurde, want het was een heel ’tricky’ bocht. Ik verloor er zelfs mijn zelfvertrouwen een beetje door in de resterende kilometers tot de finish. Zat lang niet meer zo zeker in het zadel”, erkende de Vlaming van Lotto-Soudal.
Sleutelbeen

Terwijl zijn rivalen door raasden, probeerde Poels met een van pijn verbeten gezicht op te krabbelen. Op zijn rug tijgerend lukte het nog wel een half metertje onder de houten afrastering vandaan te komen, maar op het moment dat hij omhoog wilde, wist de kopman van Sky genoeg.
De linkerkant van zijn lichaam weigerde alle medewerking aan die actie. De eerste diagnose die de rondearts ter plekke stelde, bleek al snel de juiste: een gebroken sleutelbeen. Nader onderzoek in het ziekenhuis van Saint-Laurent du Var wees uit dat ook de borstkas van Poels flink was gekneusd.
'Zo teleurstellend'

De Koers naar de Zon was op slag veranderd in een zoveelste drama voor de dertiger uit Blitterswijk die al het nodige sportieve en fysieke leed voor zijn kiezen heeft gekregen. Vorig jaar miste hij vrijwel het hele voorseizoen door een knieblessure; nu ligt Poels er ongetwijfeld weer een paar weken uit en kan hij zijn uitstekende vorm niet onderstrepen met klinkende zeges.
"Zo teleurstellend”, reageerde de pechvogel later op de avond. Over de val zei Poels: "Ik ging te hard, er was geen houden meer aan in die bocht.”
'Goede herinnering'

Hij wist ondanks de misère een lichtpuntje te vinden. "Ik had al een rustperiode gepland na deze wedstrijd, dus dat komt aardig uit nu. In de tussentijd moeten we met de dokter een nieuwe planning maken. Wat dat oplevert, zien we wel. Parijs-Nice is voorbij voor me. Ik heb gelukkig een goede herinnering in de vorm van een tijdritzege. Hopelijk is Sergio (Henao, ploegmaat, red.) nog in staat de ronde op zijn naam te brengen."

More...