De jonge Sam Oomen (22) was*de enige coureur die aan de dag vol malaise voor de Nederlandse vertegenwoordiging in Parijs-Nice ontsnapte. De Tilburger van Team Sunweb finishte knap als vijfde in de rit van Sisteron naar Vence.
Oomen behoorde tot de kopgroep toen Wout Poels ten val kwam. "Maar het enige dat ik meekreeg van die crash, was het beeld dat ik hem zag liggen in de kant van de weg. Ik kon nog net aansluiten bij de eerste na de laatste klim en schoot dus achterin de groep aan toen we naar beneden doken", vertelde Oomen, die is opgeschoven van de 21e naar de zestiende plaats in het klassement.
Heel slecht weer

Of hij in de resterende twee etappes nog verder kan opschuiven, durfde hij niet te zeggen. "Ik voelde me vandaag beter dan in alle voorgaande etappes, maar het is nog niet honderd procent. En wetend dat het heel slecht weer wordt, kan er van alles gebeuren. Hopelijk kom ik de dagen goed door."
Het was in de zesde etappe van Parijs-Nice een heuse 'bijltjesdag' onder de Nederlanders, met natuurlijk Wout Poels als voornaamste slachtoffer. De Limburger die hard op weg leek naar de eindzege in de Koers naar de Zon – de eerste Nederlander sinds Michael Boogerd in 1999 – kwam lelijk ten van tijdens de laatste tien kilometer van de bergrit naar Vence (winst voor de Fransman Rudy Molard) en werd per ziekenwagen afgevoerd.
Tom Leezer, Tom-Jelte Slagter en Maurits Lammertink (allen ziek) stapten niet eens meer op voor de rit. Bauke Mollema kon de besten niet volgen in de finale en Robert Gesink had al voor de slotfase de witte vlag gehesen.

More...