Hoewel het onderzoek naar zijn positieve test tijdens de Ronde van Spanje nog steeds loopt, doet wielrenner Chris Froome volgende week 'gewoon' mee aan de Ruta del Sol. De kopman van Team Sky start zijn seizoen in de vijfdaagse etappekoers door AndalusiŽ.
Voorzitter David Lappartient van de internationale wielrenunie UCI had Sky opgeroepen om Froome uit de koers te houden totdat het onderzoek is afgerond naar de hoge dosis salbutamol die tijdens de Vuelta bij hem werd aangetroffen.
De Brit heeft weliswaar toestemming om dat geneesmiddel te gebruiken om zijn astma te bestrijden, maar de aangetroffen dosis was veel hoger dan toegestaan. De viervoudig Tourwinnaar moet zich daarvoor verantwoorden, maar kreeg geen voorlopige schorsing. Sky is daarom vrij om Froome te laten rijden.
"Ik weet zeker dat dit tot de bodem wordt uitgezocht. Samen met het team werken we daar hard aan. Ik weet ook dat de situatie voor veel onzekerheid heeft gezorgd. Ik begrijp dat er veel speculatie is. Ik hoop echter dat mensen begrijpen dat ik tijdens het proces niet over alles kan uitweiden. Ik wil gewoon heel graag vooruitkijken", aldus Froome.

More...