Met olympisch kampioene Anna van der Breggen en wereldkampioene Chantal Blaak als boegbeelden gaat ’s werelds beste vrouwenwielerploeg Boels-Dolmans overal van start met slechts één filosofie: alleen winnen telt. „Als je zo’n sterke ploeg hebt, zou het ook gek zijn als je niet overal het hoogste nastreeft”, erkent Blaak, de draagster van de regenboogtrui.
Dat Blaak als eerste van het team haar contract verlengde tot en met 2020 tekent haar rol bij de Limburgse formatie. Ze wordt als het cement van de ploeg gezien. Degene die altijd zorgt voor cohesie in de ploeg en in de finales een belangrijke status is. Vorig jaar reed ze zo sterk en vooral slim dat ze zelf twee hoofdprijzen wist te veroveren. Na het rood-wit-blauw in Ootmarsum was het seizoen al geslaagd, maar de wereldtitel in het Noorse Bergen was de spreekwoordelijke kers op de taart. Een zege die voor de ploeg van ploegleider Danny Stam van groot belang was aangezien de tweede plek een week eerder op de WK-ploegentijdrit achter Team Sunweb een zware domper betekende.
„Het is niet dat de zege van Blaak de hoofdsponsors heeft overgehaald om het contract te verlengen, maar het heeft er zeker aan bijgedragen”, aldus teammanager Erwin Janssen. „We hebben nu drie jaar op rij de individuele wereldtitel veroverd met drie verschillende rensters (Armitstead 2015, Dideriksen 2016 en Blaak 2017), terwijl we drie jaar op rij als team de WorldTour wonnen. Tel daar nog eens de drie zeges van Van der Breggen in de Ardennenklassiekers en haar eindzege in de Giro Donne bij op, dan kun je voorstellen dat we zeer tevreden op 2017 terug kijken. Na 2016 werd er geroepen dat het niet beter kon. Ik denk dat we onze plaats aan de top dik bevestigd hebben.”
Grote vraag voor dit voorjaar is of de regenboogtrui de koerswijze van Blaak gaat veranderen. „Ik heb daar lang over nagedacht”, zegt de Zuid-Hollandse. „Ik won mijn wedstrijden dankzij de sterkte van de ploeg. Vanuit die positie pak ik geregeld mijn kansen. In die rolverdeling voel ik me het best thuis en dat wil ik niet veranderen. Al wil ik me dit voorjaar wel richten op de Ronde van Vlaanderen. Dat is mijn grote droom; als wereldkampioene die klassieker winnen.”
„Voor Chantal zal het anders zijn in de regenboogtrui in de wedstrijden”, geeft Van der Breggen - die de Giro Donne komend jaar niet als een van de hoofddoelen in haar agenda heeft gezet - aan. „Er zal meer naar haar gekeken worden. Dat biedt ons misschien extra kansen. Chantal is nuchter genoeg om haar sterke punten te kennen en daarop te focussen. Soms zal ook Chantal in dienst van de ploeg rijden. Dat doet een wereldkampioene ook. Zeker in zo’n sterke ploeg als die van ons, waar zes of zeven meiden (ook o.a. Armitstead, Dikderiksen, Guarnier, Majerus en Pieters red.) grote koersen kunnen winnen.”

More...