Om*wereldkampioene Sanne Cant waardig partij te geven op het wereldkampioenschap veldrijden volgende week in Valkenburg, wordt een lastig zo niet onmogelijk karwei.
Maar met de vierde plaats in de wereldbekercross van Hoogerheide vandaag koestert Marianne Vos in elk geval de hoop dat ze op de rug van de befaamde Cauberg geen kansloze koers zal rijden. Cant was oppermachtig in de GP Adrie van der Poel.
Voor Vos was de wedstrijd een soort examen. Als het resultaat niet bevredigend zou zijn geweest, zou ze hebben afgezegd voor de strijd om de regenboogtrui.
,,Het is stukken beter dan het de voorbije weken is geweest. Dat is fijn om te weten. Maar ik ga nu niet zeggen dat deze vierde plaats ook gelijk aantoont dat ik in Valkenburg kan meedoen om de medailles’’, zo vertelde de zevenvoudige wereldkampioene die de afgelopen periode behoorlijk aan de sukkel is geweest.
Na de WB-veldrit op het circuit van Zolder (vijfde plaats) was Vos nog optimistisch over haar aanloop richting WK, maar een fikse verkoudheid zette haar buitenspel.
,,Ik heb bijna vier weken niet normaal kunnen trainen, dat is geen goede voorbereiding op een wereldtitelstrijd. Vorige week had ik in Nommay misschien mee kunnen doen, maar leek het me beter de reisdagen die daarbij zouden komen te besteden aan een stage op Mallorca. Dat is volgens mij een juiste beslissing geweest. De eerste dagen voelde ik me niet goed en liep de training ook niet. Tegen het einde van de stage verbeterde dat sterk. Hopelijk heb ik nu helemaal de stijgende lijn te pakken. Het is nog maar een week tot de WK, dat is weinig. Maar je weet nooit wat er nog allemaal kan gebeuren. Ik ben sowieso een stuk optimistischer.’’

More...