„Hij is gek van het wielrennen en zulke gekken moet je er bij hebben”, zo verwelkomde Erik Breukink collega Michael Boogerd terug bij Team Roompot-Nederlandse Loterij.
„Met de passie die Michael heeft, gaan we misschien wel meer koersen winnen”, gaf Breuk een mooi compliment en meteen een beetje druk mee aan Boogie.

In Ahoy, waar de ploeg voor 2018 werd gepresenteerd, bleek meteen over welke passie Breukink het heeft. Boogerd sjouwt met dozen, belt met renners en zit in de tussentijd al met zijn hoofd op Mallorca, waar de ploeg eind deze maand de eerste koers van het jaar rijdt.
„Ik ben best wel nerveus”, om tussen alle drukte meteen zijn zenuwen uit te spreken. „Het is twee jaar geleden dat ik in een ploegleiderswagen in koers zat. Ik ga weer een teambespreking doen. Ja, dat doet wel wat met me.”
Eind 2015 kwam de klap keihard aan toen de 45-jarige Hagenaar wegens zijn dopingbekentenis alsnog twee jaar vanaf de zijlijn moest toekijken naar Team Roompot-Nederlandse Loterij, die hij samen met Michael Zijlaard, Breukink en Jean-Paul van Poppel opzette en (een oranje) kleur gaf.
„Dit is ook mijn kindje. Na een jaar kwam er abrupt een einde aan. Natuurlijk heb ik toen weleens gedacht: ’Zoek het allemaal maar uit met je wielrennen’. Zeker in het begin, maar het voelde voor mij ook alsof ik niet had afgemaakt waar ik aan begonnen was. Dat gevoel was bij mij altijd sterker dan het gevoel dat ik het wielrennen de rug toe wilde keren.”
De energie waarmee hij zijn ’herstart’ maakt, heeft hoe dan ook zijn effect op de talenten. „Onze ploeg is er om jonge gasten een kans te bieden en te snuffelen aan het vak. We gaan niet zeggen dat we het allemaal weten, maar met Breuk en Jean-Paul hebben we ploegleiders met een schat aan ervaring. Als ik het over mij persoonlijk heb, kan ik zeggen dat ik een rugzak heb met mooie en slechte dingen. Maar ook dat laatste is bagage die je mee kunt nemen om renners beter te maken.”

More...