Tom Dumoulin*zat gekluisterd aan de buis, observeerde al zijn mogelijke tegenstanders in de Tour de France en concludeerde in alle rust dat het onmogelijke misschien toch wel mogelijk is.
Mikel Landa, de Bask die als vierde de Tour afsloot, heeft afgelopen zomer de ogen van Dumoulin geopend. Als klassementsrenner is de dubbel Giro d’Italia/Tour de France misschien toch wel mogelijk. "En ja, dat is inderdaad komende zomer ook voor mij een optie.”

Landa, de meesterknecht van Froome in de afgelopen Tour de France, was misschien nog wel sterker dan zijn kopman. Hoewel Landa voortdurend moest werken en er op zijn sterke dagen met de handrem op reed, eindigde hij knap als vierde in Parijs.
In de Giro was de Bask eerder een van de smaakmakers met een ritzege en de eindwinst in het bergklassement. Landa zou in eerste instantie de Tour helemaal niet rijden, maar kreeg twee weken voor de start in Düsseldorf (mede door het wegvallen van Wout Poels) te horen dat hij toch ook de Franse ronde moest rijden. "Zijn aanpak is mij inderdaad opgevallen”, bevestigt Dumoulin.
"Ik denk dat het niet onmogelijk is om die twee rondes te combineren", aldus de Limburger. "Zeker omdat er dit jaar vanwege het WK voetbal een week extra tussen zit, biedt dat meer mogelijkheden."
"In mijn ogen hebben heel wat renners in het verleden de fout gemaakt door zich al vanaf het begin van het seizoen op het klassement van zowel de Giro als de Tour te richten. Ze waren daardoor wellicht in de Giro ook al bezig met het klassement in de Tour. Dat is een mindset die niet werkt. Ik denk dat je je volledig moet focussen op de Giro en pas daarna verder moet kijken. Dan zijn er vier mogelijkheden: de Tour voor het klassement, de Tour als rittenkaper, de Vuelta als helper voor Wilco Kelderman of helemaal geen grote ronde meer. Pas na de Giro hakken we die knoop door.”

More...