De keuze voor de Giro d’Italia boven de Tour de France heeft volgens Tom Dumoulin vooral te maken met het iets gunstigere parcours (12,5 meer individuele tijdritkilometers en één dag minder in het hooggebergte) en zijn voorliefde voor de Italiaanse ronde.
"Ik voel me meer aangetrokken tot de Giro", aldus de titelverdediger. "Ja, ik ben er wel een beetje verliefd op. De mensen, de sfeer, dat typisch Italiaanse spreekt me veel meer aan. De belangrijkste reden is echter puur rationeel, omdat ik gezien de parcoursen een grotere kans heb om de Giro te winnen dan de Tour.”
Dat Dumoulin net als Sky-kopman Chris Froome (naar verluidt twee miljoen dollar) een startvergoeding van de Italiaanse ronde zou hebben gekregen, wuift de Limburger weg. "Ik ontvang in ieder geval geen euro startgeld.”
Teammanager Iwan Spekenbrink geeft echter wel toe dat de Sunweb-ploeg naar waarde een startvergoeding van de Giro ontvangt: "Zoals iedere ploeg zo’n vergoeding krijgt. Dat komt overigens geenszins in de buurt van het bedrag dat rond Froome wordt genoemd.”
Lees ook: - Landa opent Dumoulin de ogen: 'Dat is mij inderdaad opgevallen'

More...