Richie Porte is naar eigen zeggen 'verbijsterd' over de positieve dopingtest die Chris Froome afleverde in de Ronde van Spanje.
"Er is niet veel wat ik er over kan zeggen", aldus BMC-kopman Porte, die bij Sky jaren samen met Froome reed. "Wat je ook zegt, je kunt niet winnen."
"Maar het is balen. Toen ik het nieuws hoorde, was het een enorme schok. Laten we afwachten wat er gaat gebeuren. Ik ben verbijsterd."
Rohan Dennis

Porte's ploeggenoot Rohan Dennis is wat uitgesprokener in zijn reactie: "Ik heb er geen geheim van gemaakt dat ik geen enkele tolerantie heb voor wat voor positieve test dan ook", stelt de AustraliŽr. "Dat geldt voor mij. Als je onbewust of bewust iets inneemt - en bewust zou ik het nooit doen - dat moet je dat accepteren en krijg je een tik op je vingers. Daar moet je dan maar mee omgaan en daarna zien te voorkomen dat het nog een keer gebeurt."
"Ik ken niet alle details, maar voor mezelf, als het mij overkwam, dan zou ik zeggen: 'Kijk, ik heb het verprutst, ik had dit niet moeten doen.'"
Dennis werd vrijdag Australisch kampioen tijdrijden. Porte eindigde als derde. Het was de eerste wedstrijd die hij wist te finishen na zijn dramatische val in de Tour de France afgelopen zomer.

More...