PDA

Bekijk Volledige Versie : Even wat hulp nodig (beginner)

Grijswaarde
18-09-10, 12:58
Beste allen,

Laat ik even beginnen met me kort voor te stellen; ik "race" alweer aardig wat jaartjes op stadsfietsen rond en heb vorige week toch maar een racefiets aangeschaft. Echt goedkoopste wat ik kon vinden (Focus Variado), maar damn wat gaat dat hard en wat geeft het een kick om met die snelheid over het asfalt te razen! Enfin, is jullie wel bekend, maar nieuw voor mij dus tof ;)

Ik heb wat vragen die wellicht heel naief klinken, maar goed, iedereen is ooit ergens begonnen. Ik hoop dat iemand de tijd wil nemen om ze te beantwoorden:

- Ik heb vroeger jarenlang vechtsport gedaan waardoor mijn polsen nogal zwak zijn geworden (jiu jitsu). Ik merk als ik langer dan een uur op mn fiets zit dat dit echt pijn begint te doen. Geven wielrenhandsschoenen ook ondersteuning aan de pols? En zo nee, is het heel absurd om mn polsen gewoon in te tapen? Of zitten daar extra gevaren aan?

- Ik heb voor het comfort mijn stuur wat omhoog gedraaid, en dit zit een stuk lekkerder voor mijn gevoel. Echter, waar ik ook kijk, ik zie alle sturen in de "rechte" stand staan. Verknal ik op mijn manier op den duur mijn rug of iets dergelijks? Of is die afstelling puur voor de aerodynamica? In dat geval neem ik die paar kmpu minder graag voor lief ;)

- Mijn fiets zit qua prijs in de onderklasse. Hoe groot is het verschil met een "goede" fiets? Gaat alles dan echt zoveel soepeler en sneller, of zijn die verschillen enkel belangrijk voor wedstrijden? Die paar seconden op een kilometer maken mij namelijk weinig uit gezien ik puur recreatief rijdt.

- Na een tijdje rijden beginnen de botten in mijn bil (ja klopt niet, maar weet het even niet anders te omschrijven) nogal pijn te doen. Dus geen schuren o.i.d., maar echt alsof ze beurs worden. Helpt een wielrenbroek hier ook tegen of is dat enkel tegen de naden van je broek? En zo niet, wat is het meest confortabele zadel dat ik kan gebruiken?

Sorry voor de lange lap tekst, maar zou het enorm waarderen als iemand hier een antwoord op weet. Alvast enorm bedankt!

Groetjes

Bas

wilier wortel
18-09-10, 18:09
He Grijswaarde,

ok neem ff kwartiertje de tijd
Als eerst gefeliciteerd met je fiets...
Plaats hem ff op het forum, ben benieuwd wat je gekocht hebt !

Ik heb ook zwakke polsen, misschein knijp te hard aan je stuur..
Handschoenen zijn er voor de grip en niet voor ondersteuning.
Ik denk wel dat handschoenen de pijn verzacht aangezien er een kussentje
inzit voor de binnenkant van je hand en die drukt tegen de pols aangezien je
polsen dwars staan bij het gebruik van een racestuur.

De afstelling is puur voor de aerodynamica
Maar als de afstelling voor de beenlengte en afstand stuur/zadel niet goed is krijg je in een racezit ook klachten met je knie, rug en nek.
Het zal je nek ontlasten en rug ontlasten als je een recreatiezit aannneemt
Let wel goed op de verhoudingen.

Het verchil met een goede fiets zit hem vaak in de 'groep' en gewicht.
Ik zelf rij met Campagnologroep Centaur, omdat ik op een itailiaanse fiets rij.

Zie bv de fiets van de webmaster die rijdt weer met Ultegra.
Die een fietst met Shimano de ander met Campagnolo.

Even een vergelijk in klasse en tevens prijs ( oplopend )
Campagnolo Shimano
Mirage Tiagra
Veloce 105
Centaur Ultegra
Chorus Dura-Ace

Profs fietsen vaak op de Dura-ace of Chorus.
Geoefende fietsers op Centaur of Ultegra of 1 stap lager..
Ligt uiteraard ook aan je budget.

Ligt vaak aan het fietsmerk met wie ze samenwerken.
Veel fietsen hebben een cabonvoorfork, de duurdere en lichtere zijn geheel
carbon afgemonteerd, dit is voor ons tourfietsers niet nodig.
Ze breken ook direct ipv verbuigen...

Je kunt bij een racefietswinkel je botafstand laten opmeten .
Er zijn drie maten zadels beschikbaar.
Ik rijd zelf op een Selle Italia Flite.
Een wielrenbroek helpt tegen schuren en zadelpijn...

Ik hoop dat je er wat aan hebt en nog veel plezier op dit forum..

gr
Een wilier fan...

face
19-09-10, 19:48
Beste Bas,

Ik zal de polsen niet tapen , da's gevaarlijk.
je moet juist accuraat kunnen reageren en daat gaat niet met tape.
Probeer niet te veel te leunen op je stuur.

gr
face

Grijswaarde
20-09-10, 15:07
Beste Face en Wilier,

Bedankt voor jullie reacties, te gek! Ik denk overigens dat een deel van mijn kwaaltjes even wennen was, want nu (een halve week later) heb ik nog amper last van mijn polsen en lijk ik een stuk meer ontspannen op mn fiets te zitten.

Heb in afwachting van mijn wielrenhandschoenen (geld deze maand is op :)) maar even als noodoplossing mn winterhandschoenen aangedaan, scheelt ook al een hoop merk ik.

Enfin, nogmaals bedankt, en geniet echt met volle teugen van het wielrennen.

depeetjes
26-09-10, 22:06
Hallo Grijswaarde.

Gaat het al Beter?
Ik begrijp dat de meeste pijnen over zijn.
Dat lijkt me normaal. Ook de nek kan zeer gaan doen.
Het meeste moet wennen.
Let op, dat na een paar weken het weg moet zijn.

Betreft de maten van de fiets is het heel belangrijk. De hoogte van het zadel, de hoogte van het stuur, het zadel meer naar voren of achteren, de afstand zadel stuur.
Allemaal heel belangrijk.
Het beste is om even langs (bv bike zone) te rijden en voor een paar euro je maten te laten meten. Je krijgt dan een tekening van de fiets met jou goede maten erbij.

Laat het doen, anders kan je blessures krijgen, die blijvend kunnen zijn.

Succes,

Groetjes Peter.