PDA

Bekijk Volledige Versie : fietsen in de herfst en winter

bussieboy
30-10-12, 14:47
Goedendag ,
Ik heb een vraag.
ik ben van plan om een racefiets aan te schaffen en daar zoveel mogelijk op te rijden dus ook in de herfst en winter maar niet als er sneeuw ligt of als het heel koud wordt.
is het dan wel verstandig om een racefiets aan te schaffen?
en kun je in de herfst en winter eigenlijk wel met een racefiets rijden of heb je dan toch een fiets nodig met meer profiel en dikkere banden?
groetjes Marco

wilier wortel
30-10-12, 19:48
He Marco,

Vaak kan je wel van aanbiedingen op de kop tikken van 2012 modellen:D dus dat is wel weer een voordeel.

Je kunt een tacx kopen ( een rollerband voor je je fiets ).
Je hebt idd winterbanden kopen met profiel voor je racefiets.

succes en welkom op het forum

gr
w.

nielss3
21-11-12, 16:26
Hoi Marco,

Zelf zou ik niet per definitie in de winter/herfst gaan fietsen op een racefiets.
Het kan wel en ik doe het ook maar dan is het wel droog en weet ik zeker dat het niet gaat regenen.
Op zich kan het als het maar niet nat is, heeft gesneeuwd, bladeren liggen ed.

Het nadeel van een racefiets in winterse- / herfst omstandigheden is dat een racefiets heel direct en scherp stuurt en dunne banden heeft.
De banden zou je idd kunnen vervangen maar dan hou je het directe stuurgedrag, en dit is geen pre in natte en gladde omstandigheden gewoonweg omdat het te direct is en geen fouten toelaat.

Advies zou zijn koop bv. een mountainbike, daar kun je bredere banden op kwijt en stuurt een stuk minder direct/scherp waardoor je makkelijker een foutje op glad/nat wegdek kunt corrigeren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet,
Niels.